Friday, September 3, 2010

Yui.. My Lover... ♥ ♫ ♥


Hui.hr yg membosankan. bosan sbb xada keje yg nk dibuat. hr nie opis ada meeting..abis semua staf termasuk Datuk Pengarah gi meeting. hanya ak jerw yg duk keseorangan ngn makcik cleaner.. yelaa.kena jaga kaunter pertanyaan.mane tau ada org call kerw. antr surat kerw.. urm. bukan tugas ak pun, tp arahan drpd en Mazli. dye tu penolong pengarah khidmat pengurusan dn kewangan... nasib dak praktikal. HAHA..kecian. Makcik tu pulak.malaz ak nk kaco dye. yela.nt xpasai2. lmbt lak keje dye nk siap. takot nt drpd sesi perkenalan jd lak sesi cari menantu. HAHA. mane tau kot2 makcik tu ada anak perempuan.tiba2 berkenan lak.. Jd ak senyap.dye pun senyap jerw. wat hal masing2..

Bosan..bosan. dn bosan. urm. nk pasang lagu raye. daa naik jemu daa nk dgr. hr2 dok dgr tu jerw. kat opis diorg psg lagu raye. dlm krete bile bukak radio.lagu raye lagi.. nie kalu duk dgr hr2 xleh gak.nt xada feeling nk beraye. Yui.. tiba2 jerw nama tu  terlintas dlm kepala. he..kan best Yui leh temankn ak. xlaa bosan sgt duk sorang2 nie. Jd, ak buka laa laptop. n then pasang lagu Yui."life". Korang kenal ke sape Yui nie? ak suka sgt lagu2 dye. best. muzik n liriknye simple jerw. senang nk nyanyi walaupun xkn fhm ape maksudnye. HAHA. lagu bhs jepun.mane laa nk faham.. Drpd first album smpai album yg terbaru. semuanye ada dlm laptop.. he. download laa..mane ada duit nk beli original.. (^_^) Yui nie comei sgt.. same umo ngn ak. 23 tahun. kalu laa leh dapat gf cam Yui..fuu~ fuu~ confirm.hr nie gak akad nikah. HAHA.. but.tu hanya angan2 jerw laa. Semalam daa crite ttg kumpulan muzik dr korea DBSK. so hr nie nk story mory lak artis dr jepun. iaitu Yui.


Yui dilahirkan 26 Mac, 1987, merupakan seorang penyanyi, penulis lagu Jepun, pemain alat muzik, dan pelakon. Dia kini menandatangani kepada Studioseven Recordings dan menyambung untuk agensi bakat Stardust Promotion. Yui dilahirkan di Fukuoka, Jepun. Dia membesar dalam satu keluarga induk tunggal dan tidak mempunyai sebarang ingatan bapanya. Dia menyatakan bahawa kehidupan dia sentiasa dekat dengan muzik. Dengan mendengar muzik drpd stereo kereta ibunya atau radio, dia akan cuba mengingati nada dan menyanyi bersama-sama. Apabila dia dalam sekolah rendah dia berfikir dia mahu menjadi seorang penyanyi. Semasa tahun ketiganya dalam sekolah pertengahan, di bawah pengaruh ibunya, Yui mula menulis sebuah jurnal mengenai perasaan atau kehidupannya setiap hari dan juga puisi. Apabila Yui berada di sekolah tinggi, dia mula menulis lirik-lirik lagu. Demi pembelajaran disekolah tinggi, memaksa dia bekerja separuh masa untuk membantu melunaskan untuk tuisyen. Kehidupannya yang selalu sibuk, Yui berfikir tidak akan terdapat jalan lagi untuk dia mencapai mimpinya dalam kerjaya sebagai pemuzik. Akhirnya Yui menjadi sakit. Ketika berada di hospital, menyebabkan Yui memutuskan bahawa sekolah dan muzik itu tidak boleh hidup bersama. Semasa meninggalkan hospital dia terjumpa satu persembahan muzik jalanan dan menyatakan keinginannya untuk meneruskan satu kerjaya muzik bersama kumpulan Bianco Nero. Bianco Nero menasihatkan Yui menyertai satu sekolah muzik swasta. Yui memutuskan untuk berhenti bersekolah dan mula belajar menyanyi, menulis lagu, dan memainkan gitar di kursus muzik di kampung halamannya Fukuoka. Bercita-cita menjadi menjadi seorang profesional, Yui mengambil keputusan untuk membuat mempersembahkan di Tenjin Station Fukuoka. Persembahan jalanan ini membantu Yui untuk mengatasi rasa malu berhadapan dengan orang ramai. Sambil bersila di atas kasut, Yui memainkan gitarnya dan menulis lagu pertama yang diberi judul "Why me".


 Nama: YUI
Nama Asli: Yui Yoshioka
Asal: Fukuoka, Japan
Tarikh Lahir: 26 March 1987
Tinggi: 155 cm
Jenis Darah: AB
Bintang: Aries
Hobi: Main gitar akustik, Menonton filem, Membaca, Bermain Badminton
Tempat Favorite: Pantai Shingu, Laut Niimiya
Website: www.yui-net.com
Karier 
Kerjaya profesionalnya bermula pada Mac 2004 apabila pengajar-pengajar kursus muziknya mengesyorkan, Yui memohon satu uji bakat dihoskan oleh Sony Music Jepun. Walaupun peraturan uji bakat hanya membenarkan seorang peserta hanya boleh mempersembahkan dua buah lagu, Yui telah dibenarkan menyanyi tiga buah lagu. Dia terlebih dahulu menyanyi "Why Me" (sebuah lagu kemudian dimasukkan  dalam penampilan single pertamanya), diikuti oleh  "It's Happy Line" dan "I Know". Hakim-hakim telah memberikan Yui markah penuh menyebabkan Yui menjadi perebutan hangat antara syarikat-syarikat rakaman untuk menandatangani kontrak.

Sebagai penghargaan kepada kampung halamannya, Yui menulis lagu "Feel My Soul" ketika meninggalkan kampung halamannya, Fukuoka. Seorang produser dari stesyen television Fuji TV telah mendengar video klip demo lagu tersebut, dan menjadikannya sebagai lagu tema siri drama di Fuji TV. Penampilan pertama single Yui, "Feel My Soul" telah dilancarkan 23 Februari 2006 dan dijadikan lagu tema siri drama Fukigen na Gene. Seri drama tersebut dihiasi dengan lagu-lagu Yui, seperti "Feel My Soul" dan "It's Happy Line". Single "Feel My Soul" telah berjaya dijual sebanyak 100 ribu keping, namun 3 single berikutnya, "Tomorrow's Way", "Life", dan "Tokyo" ternyata tidak sehangat "Feel My Soul". Setelah melancarkan 4 buah single, album pertama Yui yang berjudul From Me To You dikeluarkan pada bulan Februari 2006 dan berjaya dijual sebanyak lebih 200 ribu keping.


Yui memulakan karier acting dengan membintangi filem berjudul Midnight Sun (Taiyou no uta, タイヨウのうた). Filem tersebut ditayangkan di Festival Film Cannes 2006 dan dikeluarkan di Jepun pada 17 Julai 2006. Single ke-5, "Good-bye Days" khusus ditulisnya untuk film Midnight Sun. Kepopularan single Yui yang sebelumnya kembali terangkat setelah single ke-6, "I Remember You" diedarkan. "Rolling Star" adalah single ke-7 Yui yang dijadikan lagu pembuka siri ke-5 anime Bleach. Singel ke-3, "Life" juga digunakan sebagai lagu penutup siri ke-5 anime yang sama. Selain itu, iklan television komersil KDDI "au Listen Mobile Service" memakai singel ke-8 Yui, "CHE.R.RY" sebagai lagu tema.

Sementara itu, album kedua, Can't Buy My Love menduduki tangga teratas dalam carta album selama 2 minggu berturut-turut, dan terjual lebih dari 500.000 keping.Oricon. Single ke-9 berjudul "My Generation/Understand" dikeluarkan pada 13 Jun 2007, sekaligus merupakan single pertama Yui yang berbentuk double A-side. "My Generation" menjadi lagu tema untuk siri drama Seito Shokun!, dan "Understand" menjadi lagu tema film Sidecar ni Inu. Single ke-10, "Love & Truth", dilancarkan pada 26 September 2007, merupakan lagu tema dari filem yang dibintangi oleh Erika Sawajiri, yang berjudul Closed Note (クローズド・ノート). Single ke-11 YUI berjudul "Namidairo" bernada muram dan sedih. Sementara single ke-12 nya "Summer Song" dikeluarkan pada 2 Julai 2008 dan berjaya mencapai penjualan tertinggi di minggu pertama carta Oricon.


Album kompilasi B side pertamanya, "My Short Stories" dilancarkan pada 12 November 2008 dengan Hit Single berjudul "I'll Be". Lagu ini menjadi jingle iklan Sony Walkman di Jepun. Setelah pelancaran single ini, Yui memutuskan untuk istirehat beberapa bulan agar lebih fokus pada projek tahun depan. Pada 3 Jun 2009, Single terbaru YUI berjudul "Again" dilancarkan. Lagu ini menjadi opening anime "Fullmetal Alchemist Brotherhood". "Again" berhasil merauih penjualan sebanyak 110.000 copy di minggu pertama. Yui melancarkan single baru "Gloria" pada 20 Januari, 2010. Ianya berjaya menjadi top carta, dan telah terjual sebanyak 80,000 salinan dalam minggu pertama. Single lainnya "To Mother," telah dikeluarkan pada 2 Jun, 2010. Selepas dua tahun tiga bulan sejak "I Loved Yesterday", Yui melancarkan album barunya "Holidays in The Sun" pada 14 Julai, 2010. Yui turut mengeluarkan single terbaru "Please Stay With Me" yang mana lagu ini termasuk dalam album "Holidays in The Sun".

Single Indie 
It's happy line/I know (24 Disember 2004)

Single
Feel My Soul (23 Februari 2005)
Tomorrow's Way (22 Jun 2005)
LIFE (9 November 2005)
TOKYO (18 Januari 2006)
Good-bye Days (14 June 2006)
I Remember You (20 September 2006)
Rolling Star (17 Januari 2007)
CHE.R.RY (7 March 2007)
My Generation/Understand (13 June 2007)
LOVE & TRUTH (29 September 2007)
Namidairo (27 Februari 2008)
Summer Song" (2 Julai 2008)
Again (3 Jun 2009)
It's All Too Much/Never Say Die (7 Oktober 2009)
Gloria (20 Januari 2010)
To Mother (2 Jun 2010)

Album 
From Me To You (22 Februari 2006)
Can't Buy My Love (4 April 2007)
I Loved Yesterday (9 April 2008)
My Short Stories (12 November 2008)
Holidays In The Sun (14 Julai 2010)

Movies 
Midnight Sun (film) (タイヨーのうた, Taiyō no Uta) (Japan, June 17, 2006)

Fuu~ rasenye daa pnjang lebar daa story mory ttg Yui.. Korang cube2 laa mengenali artis nie ea. Sbgai tanda penghargaan kerana sudi membaca entry nie. Trima laa video klip Yui "Love & Truth"










1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...